Du har säkert hört att motorhaveri kan bli riktigt dyrt. Men vet du egentligen hur motorn i din bil fungerar – och vad den faktiskt innehåller?
Att förstå grunderna i hur en motor fungerar kan hjälpa dig som bilägare att ta hand om bilen bättre, upptäcka problem i tid och undvika onödiga reparationer.
Motorblock, topplock och oljetråg – motorns tre huvuddelar
Motorn består av tre huvudsakliga delar:
- Motorblock – själva "kroppen" på motorn, där förbränningen sker.
- Topplock – sitter överst på motorn och innehåller ventilerna.
- Oljetråg – sitter längst ner och samlar upp motoroljan.
I dessa delar finns en mängd komponenter som måste samarbeta perfekt för att motorn ska fungera. Därför är regelbundet underhåll viktigt.
Några exempel på saker du bör se över är byte av kamrem eller kamkedja och byte av motorolja och oljefilter
Hur en bilmotor fungerar – steg för steg
De flesta bensin- och dieselbilar har en så kallad fyrtakts förbränningsmotor. Det är en motor som omvandlar energin i bränslet till rörelse – så att bilen kan ta dig framåt.
Här är en förenklad förklaring:
- Cylindrarna – motorns hjärta. I motorblocket finns flera runda hål, så kallade cylindrar. De flesta bilar har fyra cylindrar, men vissa har fler.
- Kolvarna – skapar rörelsen. I botten av varje cylinder sitter en kolv. Ovanpå cylindern sitter topplocket, som sluter till och innehåller ventiler.
- Förbränning – kraften skapas. Bensin eller diesel blandas med luft och förs in i cylindrarna. Blandningen antänds av ett tändstift (i bensinmotorer) eller av högt tryck (i dieselmotorer), vilket skapar en explosion. Det tryck som uppstår pressar ner kolven.
Från kolv till hjul
Kolven sitter fast i en så kallad vevstake, som i sin tur driver vevaxeln. Vevaxeln snurrar, och den rörelsen överförs via växellådan ut till hjulen. Det här händer otroligt snabbt – kolvarna rör sig upp och ner flera tusen gånger per minut!
Ventiler och kamaxel – styr flödet
För att motorn ska fungera behöver rätt mängd luft och bränsle komma in – och avgaser ledas ut. Det här styrs av ventiler, som sitter i topplocket. Ventilerna öppnas och stängs av en eller flera kamaxlar. Dessa drivs i sin tur av vevaxeln via en kamrem eller kamkedja. Därför är det så viktigt att kamremmen byts enligt bilens serviceintervall – går den av kan hela motorn skadas.
De flesta bilar idag är så kallade fyrtaktare. Det innebär att motorn arbetar i fyra olika steg:
Insugningstakt - När kolven rör sig från övre vändläge och inloppsventilen är öppen sugs bränsleluftblandningen in i cylindern.
Kompressionstakt - När kolven rör sig uppåt i cylindern komprimeras bränsleluftblandningen. Bränsleluftblandningen antänds av ett tändstift precis innan kolven når övre vänd-/dödläge.
Förbränningstakt - Kolven går från övre till nedre vändläge och både inlopps- och avgasventilerna är stängda. Den antända bränsleluftblandningen pressar kolven nedåt av trycket i cylindern och utför ett mekaniskt arbete med en linjär rörelse, som med hjälp av vevstaken omvandlas till en roterande rörelse i vevaxeln.
Utloppstakt - Kolven går från nedre till övre vändläge, avgasventilen är öppen och inloppsventilen är stängd. Förbränningsgaserna (avgasen) trycks ut. Inloppsventilen börjar öppna innan övre vändläge och avgasventilen stängs. Momentet då båda ventilerna är öppna kallas överlappning.
Fördjupa dig i förbränningsmotorns olika delar:
Vevaxel
Kamaxel
Topplock
Kamrem
Tändstift
Turbo
Topplockspackning
Motorblock
Tändspole & tändkassett
Kolv
Oljetråg
Elektriska motorer
En elektrisk motor fungerar på ett annat sätt än en förbränningsmotor, eftersom inget bränsle behövs för att producera den mekaniska rörelsen. Istället omvandlas elektrisk energi direkt till rörelseenergi.
De flesta elmotorer har två viktiga delar:
Statorn - den fasta och stationära delen, och Rotorn - den rörliga delen.
Själva funktionen i elmotorn går ut på att man tillför elektrisk energi till statorn, som i sin tur utnyttjar denna energi för att skapa ett magnetfält. Statorns kraftfält påverkar även rotorn, så att det skapas ett magnetfält även i den.
Det är sedan en samverkan mellan dessa två kraftfält som får rotorn att snurra, och producera den mekaniska rörelsen.