Skip to main content
Motorblock
2:57

Vad är ett motorblock – och hur fungerar det?

Motorblocket är en av bilens viktigaste komponenter och fungerar som basen i en förbränningsmotor. Det är vanligtvis tillverkat i gjuten metall och innehåller cylindrarna där kolvarna rör sig upp och ner under drift.

Ovanpå motorblocket sitter topplocket, som innehåller bland annat ventiler och kamaxel. Under motorblocket finns vevhuset, där varje kolv är kopplad till en vevstake som driver vevaxeln – vilket omvandlar kolvarnas linjära rörelser till en roterande rörelse som driver bilen framåt.

Motorblockets funktioner

Motorblocket är mer än bara ett statiskt hölje – det har flera avgörande uppgifter:

Cylindrarna är exakt bearbetade för att kolvarna ska kunna röra sig med minimal friktion och maximal kompression.

Kylkanaler löper genom blocket och låter kylvätska (vatten och/eller olja) cirkulera. Detta leder bort värme från förbränningsprocessen och förhindrar att motorn överhettas.

Insug- och avgasportar finns på sidorna av motorblocket. Här fästs grenrören som för in luft till motorn och leder ut avgaser.

Vanliga problem med motorblocket

Skador på motorblocket kan bli kostsamma och svåra att reparera. Här är några vanliga problem:

Överhettning:
Om kylkanaler täpps igen eller kylsystemet inte fungerar som det ska kan blocket överhettas. Det kan i värsta fall leda till sprickor i motorblocket.

Sprucket block:
Vanligt efter kraftig överhettning eller frysning av kylvätska vid minusgrader. Ett sprucket block kan orsaka läckage av olja eller kylvätska.

Förslitna cylinderväggar:
Om smörjningen är bristfällig kan cylinderväggarna slitas, vilket försämrar kompressionen och leder till sämre motoreffekt eller oljeförbrukning.

Interna läckage:
Om motorblocket deformeras eller spricker kan olja och kylvätska blanda sig, vilket ofta syns som en mjölkaktig vätska under oljelocket.


Gjutjärn vs aluminium – olika typer av motorblock


Motorblock tillverkas främst i två material:

Gjutjärn: Robust, tåligt och motståndskraftigt mot värme. Används ofta i äldre eller tyngre fordon. Nackdel: Tyngre och mer svårbearbetat.

Aluminium: Lättare, vilket bidrar till bättre bränsleekonomi. Leder värme bra, men är mindre tåligt mot extrema temperaturer och slitage än gjutjärn.

Vissa motorer använder en kombination – till exempel aluminiumblock med gjutjärnsfoder i cylindrarna – för att få en balans mellan låg vikt och slitstyrka.


Varningstecken på slitage eller skada på motorblock:

  • Mycket försämrad motorkraft
  • Fordonet kommer inte upp i sin maximala hastighet
  • Motorn feltänder
  • Motorn stannar till spontant vid tomgång eller lågt motorvarvtal
  • Motorn fungerar inkorrekt oavsett varvtalet

Motorblock omfattas i våra produktnivåer Guld, Silver, Brons och Bas. Observera att undantag kan finnas i villkoren.

Läs också: Så fungerar en bilmotor