Skip to main content

Så här hanterar din verkstad en skada

På denna sida hittar du information om hur du hanterar ett fordon med
en AutoConcept-garanti eller försäkring. Vårt mål är att alltid ge snabb återkoppling.


Vi måste få information om skadan innan reparationen påbörjas. Reparationer som påbörjas innan skadan har godkänts skriftligt, ersätts inte. För att förkorta handläggningstiden behöver vi så mycket information som möjligt om skadan i skadeanmälan.

Nedan hittar du steg-för-steg information om hur du anmäler skada och vad som är viktigt att tänka på.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du är osäker på något.

Telefon: 0300-52 10 00 (Vardagar 08.00-17.00)
E-post: skador@autoconcept.se

Skadeprocessen
steg för steg

1. Fordonsägaren ber om felsökning
Fordonsägare begär felsökning. Kostnad för felsökning och reparation ersätts av oss endast vid godkänd skada.
2. Fyll i skadekalkyl

Klicka på "registrera skada" nedan för att fylla i skadeformuläret. Skadeformuläret öppnas då på en ny sida.

3. Undersök om det finns AutoConcept-garanti

Du kan få den informationen snabbt genom att ange bilens registreringsnummer i formuläret. Om bilen har en giltig garanti får du upp villkoren och kan enkelt se om skadan är omfattad eller inte.  

 

4. Skicka in skadekalkyl

När skadan är färdigbehandlad skickas ett skadebesked från vår skadetekniker. Först när du får ett skriftligt godkännande från oss kan du påbörja reparationen.

5. Vid godkänd skada

När skadan är godkänd av oss kan du påbörja reparationen. Du fakturerar AutoConcept enligt instruktionerna.

Viktigt när du skickar in skadekalkyl

Nedan är de viktigaste punkterna vi behöver innan vi kan godkänna en skada:

  • En detaljerad beskrivning av hur skadan påverkar komponentens funktion.
  • Orsaken till skadan.
  • Delnummer, priser och arbetstid enligt fabrik / autodata.
  • Väsentliga bevis för skadan, till exempel bilder eller felkodsprotokoll.
Car brakedown
kvinna tar emot en bilnyckel

Viktigt att veta när du ska fakturera

  • Ange fakturaadressen på fakturan enligt skadebeskedet. Vänligen notera att bilhandlarens namn måste noteras vid ett garantiärende.
  • AutoConcept ska stå som fakturamottagare.
  • Eventuella kostnader som inte är godkända av oss täcks inte.
  • Det fakturerade beloppet får inte överstiga det godkända beloppet.

Vi är det trygga valet

Vi är en försäkringsförmedlare godkänd av svenska Finansinspektionen. Vi följer de lagar och regler som gäller för förmedling av försäkringar.

Våra 25 års erfarenhet inom bilförsäkring och skadehantering och möjligheten att skräddarsy försäkringar hos globala försäkringsbolag och starka samarbetspartners gör oss till ett av marknadens bästa alternativ.

Våra garantier och försäkringar är utvecklade så
att det alltid är fordonsägarens trygghet som står i fokus.

 

Road nordic landscape