En automatväxellåda styrs av ett samspel mellan elektronik och ett hydrauliskt system.
Som de flesta vet behöver du som förare inte själv byta växel – det sker automatiskt beroende på bilens hastighet och belastning. De vanligaste körlägena i en automatlåda är:
P (Parkering) – låser växellådan så att bilen inte kan rulla
R (Back) – för att köra bakåt
N (Neutral eller friläge) – ingen kraftöverföring till hjulen
D (Drive) – för att köra framåt
I stället för en traditionell koppling har de flesta automatväxellådor en momentomvandlare mellan motorn och växellådan. Den fungerar som en vätskefylld koppling med turbinteknik som anpassar och förstärker vridmomentet, särskilt när det finns stor skillnad i hastighet mellan motorns utgående axel och växellådans ingående axel.
Till skillnad från manuella växellådor som bygger på kugghjul monterade på axlar, använder automatlådor så kallade planetväxlar. En planetväxel består av tre huvuddelar:
- Ett centralt kugghjul – solhjulet
- En yttre kuggring – ytterringen
- Flera mindre kugghjul – planethjul – som sitter monterade i en hållare, kallad planetbärare
Genom att låsa en eller flera av dessa komponenter, och välja var kraften ska in och tas ut, kan växellådan ge olika utväxlingar. Det gör att bilen automatiskt kan växla mellan lägre och högre växlar beroende på körsituation.
Halvautomatisk växellåda
I en semi- eller halvautomatisk växellåda sker växlingen med hjälp av en dator. Hur det fungerar i praktiken varierar mellan olika bilmärken och modeller.
I vissa fall sköter elektroniken hela växlingen utan att du som förare behöver göra något. I andra fall styr du själv när det ska växlas upp eller ner, oftast genom att föra växelspaken åt höger eller vänster. Datorn hanterar då själva växlingen åt dig, men du bestämmer tidpunkten.
En halvautomatisk växellåda har flera fördelar:
Den är ofta bränsleeffektiv, eftersom växlingarna optimeras elektroniskt.
Den kräver vanligtvis mindre underhåll på lång sikt jämfört med en traditionell automatlåda, eftersom den ofta har färre rörliga delar.