Skip to main content
Vevaxel
1:43

Vad gör vevaxeln – och varför är den viktig?

Vevaxeln är en central del i motorn. Den består av flera vevarmar som är kopplade till så kallade ramlager. Tillsammans bildar de en axelliknande stång i metall som omvandlar kolvarnas upp-och-nedgående (linjära) rörelse till en snurrande (cirkulär) rörelse. Alla förbränningsmotorer har en enda vevaxel.

Tack vare denna rotation kan vevaxeln driva andra viktiga komponenter i bilen, som Kamremmen, Kopplingen och Vevaxelremskivan, som i sin tur driver multiremmen.

Multiremmen är avgörande för funktioner som:

  • Vattenpumpen
  • Luftkonditioneringens kompressor
  • Generatorn


På vevaxelns framsida sitter olika remskivor, medan baksidan avslutas med en fläns där svänghjulet är monterat.

Vevaxelsensor – en dold men viktig komponent


Eftersom det är svårt att upptäcka skador på vevaxeln med blotta ögat, används en positionssensor (även kallad vevaxelgivare eller vevaxelsensor) som skickar signaler till bilens dator.

Vevaxelgivaren har som uppgift att övervaka motorns varvtal och position – information som är avgörande för att motorn ska fungera optimalt.


Varningstecken på sliten eller trasig vevaxelgivare


Var uppmärksam på dessa symptom – de kan tyda på att vevaxelgivaren inte fungerar som den ska:

  • Bilen startar inte
  • Motorlampan lyser på instrumentpanelen
  • Motorn stannar utan förvarning



Vad täcker våra produkter?
Vevaxelgivare omfattas av våra produktnivåer Guld och Silver.

Vevaxeln täcks i nivåerna Guld, Silver, Brons och Bas.

Observera: Undantag kan förekomma i våra villkor. På vissa bilmodeller kan dessa komponenter vara monterade på annat sätt eller ha en något annorlunda funktion.