Skip to main content
Kopplingen – hur den fungerar i en manuell bil
1:58

De flesta vet att kopplingen är den pedal man trycker ned i samband med växelbyte i en manuell bil. Men vad händer inuti bilen när du kopplar och varför behövs kopplingen? 

Kopplingen är en mekanisk komponent som överför rotationskraften från motorn till hjulen i alla manuellt växlade fordon. Den kopplar samman två eller flera roterande axlar – i det här fallet motorns vevaxel och växellådans ingående axel. Eftersom motorn alltid är igång och roterar, även när bilen står stilla, behövs en koppling som kan bryta förbindelsen mellan motor och hjul. Det gör det möjligt att både stanna bilen utan att stänga av motorn och växla smidigt under körning.

Kopplingen består huvudsakligen av två delar: kopplingsplattan och svänghjulet. När du inte trycker ner kopplingspedalen håller en kraftig fjädermekanism kopplingsplattan pressad mot svänghjulet. På så sätt binds motorn och växellådan samman, vilket gör att kraften från motorn överförs direkt till hjulen.

När du trycker ner kopplingspedalen aktiveras en urtrampningsgaffel som genom en serie fjädrar och stift drar bort tryckplattan från kopplingsplattan. Detta bryter kontakten mellan motorn och drivlinan, så att hjulen kan snurra fritt utan att påverkas av motorns rotation.

Den här konstruktionen gör det möjligt att växla smidigt och ger föraren full kontroll över bilens hastighet och drivning. Genom att tillfälligt koppla bort motorn från hjulen kan du växla utan att orsaka slitage eller ryck i bilen.

Vad omfattas i våra produkter

- I vår produktnivå Guld omfattas alla elektroniska och mekaniska komponenter i kopplingen.
- I våra produktnivåer Silver och Brons omfattas huvudcylinder, slavcylinder, tryckplatta, urtrampningslager och lameller (ej slitage).
- Vår produktnivå Bas omfattar inte några komponenter i kopplingen.

Observera att undantag kan finnas i villkoren.

Läs fler artiklar här