Så här hanterar du som fordonsägare ett skadeärende

På denna sida hittar du instruktioner för dig som fordonsägare om en skada uppstår

Skada på ditt fordon? Gör så här!

Vi förstår att det kan ställa till det i vardagen för dig när fordonet krånglar. Vi gör därför vårt bästa för att ett skadeärende hos oss ska vara så enkelt som möjligt för dig. På den här sidan hittar du information om hur du som fordonsägare ska gå tillväga vid en skada.

När skada uppstår
Börja med att logga in på "dina sidor" för att se dina villkor och omfattning

Innan du lämnar in ditt fordon på verkstad är det bra att undersöka om du har en giltig garanti eller försäkring hos oss och vad den har för villkor och omfattning.
Den informationen får du genom att logga in hos oss. I inloggat läge ser du också om du har vår produkt Road Assist inkluderat. Då kan du få kostnadsfri hjälp på plats. Om inget annat är avtalat med handlaren du köpte fordonet hos, kan du lämna fordonet till vilken verkstad du vill med F-skattsedel.

Vi rekommenderar Speedy, som vi har ett samarbete med. Hos dem får du snabb och god service. Har du en av deras verkstäder nära dig, är det ett bra ställe att lämna in ditt fordon på. 

Du behöver inte kontakta oss innan, anmälan till oss görs av verkstaden. 
Tänk på att valet av verkstad kan påverka din kostnad, det är du som betalar reparationen om den inte omfattas av ditt skydd.

Hos verkstaden 

För att förenkla för verkstaden är det bra att ta med ditt garanti- eller försäkringsbevis och visa upp. Har du inte det tillgängligt kan verkstaden se det via ditt registreringsnummer. Tänk på att vi behöver få in ett skriftligt skadekalkyl om skadan innan den åtgärdas. Om reparation utförs innan skriftligt godkännande från AutoConcept får du inte ersättning.

Under handläggning

Vår målsättning är att ge en snabb skadeservice. Våra skadetekniker hanterar ärendet med verkstaden, du behöver alltså inte förmedla information mellan parterna. 

Efter handläggning 

När ärendet är avslutat får verkstaden ett skriftligt skadesvar från oss, som de delger dig. Om du inte är nöjd med bedömningen av ditt ärende, eller inte förstår varför ditt ärende inte är godkänt, följ instruktionerna på denna sida

Vid frågor före, under och efter reparation är du alltid välkommen att kontakta oss.

Skada utomlands

Våra produkter gäller även utomlands om du är på semester inom EU, EES och Schweiz (max 90 dagar). Skulle en skada uppstå utomlands besöker du närmsta märkesverkstad för felsökning. 
Även vid skada utomlands är det viktigt att verkstaden skickar in ifylld skadekalkyl till oss innan reparation påbörjas. 
Om verkstaden inte kan fakturera oss vid godkänd skada behöver du bekosta
reparationen själv. Då skickar du kvitto och kontonummer till oss för utbetalning i efterhand.

Viktig information

  • Logga in för att läsa  komponentomfattning och villkor för din produkt.
  • Verkstaden måste ha vårt skrifliga godkännande innan reparation påbörjas.
  • Undersök med din fordonshandlare om ditt fordon ska repareras av angiven part (fordonshandlare eller märkesverkstad).
  • Vid godkänd skada utomlands kan du behöva bekosta reparationen själv och få ersättning i efterhand.
  • Har du vår hyrbilsgaranti Rental Car? Här hittar du villkor och information om den.
  • Gäller inom EU, EES och Schweiz.
     
Ring vägassistans