Så här hanterar du som fordonsägare ett skadeärende

På denna sida hittar du instruktioner för dig som fordonsägare om en skada uppstår

Skada på ditt fordon? Gör så här!

Vi gör vårt bästa för att ett skadeärende hos oss ska vara så enkelt som möjligt för dig. På den här sidan hittar du information om hur du som fordonsägare ska gå tillväga vid en skada.

Steg 1: Logga in för att läsa villkor och omfattning

Innan du lämnar in ditt fordon på verkstad är det bra att undersöka om du har en giltig garanti eller försäkring hos oss och vad den har för villkor och omfattning. Om du ser att skadan inte omfattas så behöver du inte skapa en skadeärende, utan kan istället gå direkt till verkstaden för att få snabbare hjälp. 

Du hittar all informationen genom att logga in med ditt användarnamn och lösenord. 

Steg 2: Kontakta AutoConcept 

Ring, eller fyll i formuläret nedan och berätta om skadan på ditt fordon. 

Telefon: 0300 52 10 00 (vi har öppet helgfria vardagar 07:30-17:00)


Steg 3: Hos verkstaden 

Vår målsättning är att ge en snabb skadeservice. Våra skadetekniker hanterar ärendet med verkstaden, du behöver alltså inte förmedla information mellan parterna. När ärendet är avslutat får verkstaden ett skriftligt skadesvar från oss, som de delger dig.

Om du har frågor innan, under eller efter reparation är du välkommen att höra av dig till oss. 

Skada utomlands

Våra produkter gäller även utomlands om du är på semester inom EU, EES, Storbritannien och Schweiz (max 90 dagar). Skulle en skada uppstå utomlands besöker du närmsta märkesverkstad för felsökning. 
Även vid skada utomlands är det viktigt att verkstaden skickar in ifylld skadekalkyl till oss innan reparation påbörjas. 

Om verkstaden inte kan fakturera oss vid godkänd skada behöver du bekosta 
reparationen själv. Då skickar du kvitto och kontonummer till oss för utbetalning i efterhand.

Jag har inte möjlighet att kontakta AutoConcept innan jag tar fordonet till en verkstad

Om du har en Begagnatförsäkring för bil från Blocket måste du kontakta oss innan du lämnar in bilen. 

Om du har någon av våra övriga garantier eller försäkringar rekommenderar vi att du vänder dig till en allbilsverkstad, te.x. Meca, Mekonomen eller Speedy.

OBS - Informera verkstaden om din garanti / försäkring innan reparation påbörjas.

 

Generellt 

Våra produkter omfattar skador där funktionen bortfallit på de komponenter som nämns i försäkrings-/ garantibeviset. Reparation ersätts endast på godkänd skada. 

Förutsättningar

  • Produkterna gäller inte för fel som fanns på fordonet vid eller före teckningstillfället (ursprungliga fel).
  • För att ditt skydd skall gälla måste fordonets av fabriken fastställda
    serviceintervaller och specifikationer följas.
  • Vi måste godkänna skadan innan verkstaden påbörjar reparation. 

Viktiga undantag 

  • Ersätter inte skador orsakade av slitage.
  • Täcker inte hög oljeförbrukning 
  • Ersätter inte delar som normalt ingår i fordonets underhållsservice.
  • Följdskada på komponent som inte omfattas och/eller följdskada orsakad av komponent som inte omfattas, ersätts inte.

OBS! Logga in på "Mina sidor" för att se fullständiga villkor. 

Upplevelser från fordonsägare som har haft ett skadeärende med oss