Artiklar | AutoConcept

Topplockspackning

Skriven av AutoConcept Marknad | Jun 2, 2025 8:29:34 AM

Topplockspackningen är en tunn tätning som sitter mellan motorblocket och cylinderhuvudet (topplocket).

Dess uppgift är att se till att övergången mellan de två delarna är helt tät – både för förbränningstryck, kylvätska och motorolja.

Det är en avgörande komponent i motorns tätningssystem. Om packningen slutar fungera som den ska kan det leda till allvarliga motorproblem.

Vad händer om topplockspackningen går sönder?

En trasig topplockspackning kallas ofta för ett "topplockspackningshaveri". Det uppstår vanligtvis vid överhettning, då kylsystemet inte klarar att hålla temperaturen nere. När motorn blir för varm expanderar metallen, och packningen riskerar att spricka eller förlora sin tätande funktion.

Om topplockspackningen går sönder kan det leda till:

  • Att kylvätska och olja blandas, vilket försämrar smörjningen och kan orsaka allvarliga motorslitage.

  • Förlust av kompression, vilket gör att motorn går ojämnt eller inte startar alls.

  • Kylvätska in i förbränningsrummet, vilket kan ge vit rök från avgasröret och övertryck i kylsystemet.

 

Varningstecken på att topplockspackningen inte är tät:

  • Motorn är varmare än normalt
  • Olja i vattnet (visar sig som smuts vid oljebytet)
  • Sämre acceleration
  • Vatten i avgasröret
  • Kylarvätska saknas
  • Eventuellt vatten eller oljeläckage i motorrummet



Topplockspackning omfattas i våra produktnivåer Guld, Silver, Brons och Bas. Observera att undantag kan finnas i villkoren. Det kan förekomma bilmodeller där komponenten kan vara monterad på annat sätt och ha en annan funktion.

Läs också: Så fungerar en bilmotor