Här registrerar du en skada

Det är viktigt att alla uppgifter fylls i för att underlätta skadehanteringen

 

Så här hanterar du ett skadeärende som verkstad

På den här sidan hittar du information om hur du som verkstad ska hanterar ett fordon med en AutoConcept-garanti eller -försäkring. Vårt mål är att alltid ge snabba besked på en skadekalkyl. 

Vad erbjuder AutoConcept?

Vi erbjuder fordonsförsäkringar och fordonsgarantier. Våra produkter omfattar plötsliga oförutsedda skador på elektriska och mekaniska komponenter. Vi har ett brett sortiment av olika produkter. Vad som omfattas av just din kunds garanti kan du se när du fyller i skadekalkylen som du hittar via knappen "Registrera skada" på denna sida.

Är du nyfiken på att veta mer om oss? Läs om våra produkter här. 

Registrera skadeärende steg för steg

  1. Undersök om AutoConcept-garantiförsäkring finns. Den informationen får du snabbt upp genom att skriva in bilens registreringsnummer i skadekalkylen. Om bilen har en garanti eller försäkring får du upp villkor och omfattning. Vi rekommenderar att du tillsammans med fordonsägaren går igenom omfattning och villkor. För att se om det direkt går att ge besked om skadan omfattas eller inte. Kontakta gärna vår skadeavdelning om du är osäker.
  2. Fordonsägare begär felsökning. Kostnad för felsökning och reparation ersätts endast vid godkänd skada. 
  3. Klicka på knappen "Registrera skada" på denna sida.
  4. Undersök om AutoConcept-garanti finns. Den informationen får du snabbt upp genom att skriva in bilens registreringsnummer i formuläret. Om bilen har en garanti får du upp villkoren och kan enkelt se om skadan omfattas eller inte. Lämna gärna ett informationsblad till fordonsägaren med våra kontaktuppgifter, så slipper du ta alla frågor. 
  5. Om skadan omfattas fyller du i hela skadekalkylen och skickar in den till oss. Våra skadetekniker kommer sedan att återkoppla med besked. 
  6. När ärendet är godkänt skickas ett skadesvar från våra skadetekniker. Först när du får ett skrifligt godkännande av oss ska du påbörja reparationen.
  7. Du fakturerar AutoConcept enligt instruktioner i skadesvaret och till vänster på denna sida. 
Viktigt vid skadeanmälan

Vi måste få information om skadan innan felet åtgärdats. Reparationer som påbörjas innan skadan skriftligt har godkänts ersätts inte. För att korta ner hanteringstiden behöver vi så mycket information som möjligt om ärendet i skadekalkylen. Nedan är de viktigaste punkterna som vi behöver innan vi kan godkänna en skada: 

  • En utförlig beskrivning om hur skadan påverkar komponentens funktion. 
  • Skadeorsak.
  • Offert med artikelnummer, priser och arbetstid enligt fabrik/autodata.
  • Underlag som styrker skadan, exempelvis bilder eller felkodsprotokoll. 

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du är osäker på något.

Vi har öppet måndag-fredag 07.30-17.00.
Telefon: 0300-52 10 00
E-post: skador@autoconcept.se 

 

Viktigt vid fakturering
  • Ange fakturaadressen som står på ditt skadesvar. Observera att fordonshandlarens namn måste stå med när det är en garanti.
  • AutoConcept måste stå som fakturamottagare.
  • Eventuella kostnader som inte godkänts av oss ersätts inte. 
  • Eventuell självrisk faktureras momsfritt (momskod 0).
  • Eventuellt slitageavdrag görs inkl. moms
  • Fakturerat belopp får inte överstiga godkänt belopp från skadesvaret.

Ta kontakt med oss om du är osäker på något gällande fakturering, Observera att felaktiga fakturor återsänds. 

Registrera skada

Informationsblad

 
Claim form in English


Ladda ned vår verkstadsmanual 

I vår manual beskriver vi hur du hanterar ett ärende med oss, steg för steg. 

Verkstadsmanual