Kamaxeln är en stång med flera utstickande kammar (lober) som styr öppningen och stängningen av motorventilerna. Den roterar inuti topplocket och ser till att rätt ventil öppnas i exakt rätt ögonblick – för att släppa in luft eller släppa ut avgaser. Detta är avgörande för att motorn ska fungera effektivt och utan störningar.
För att detta samspel ska fungera perfekt krävs att kamaxeln är exakt synkroniserad med vevaxeln. Denna synkronisering övervakas av kamaxelgivaren, en sensor som läser av kamaxelns position i förhållande till vevaxeln. Givaren är oftast placerad högt upp på framsidan av motorn, nära kamremmen, men kan i vissa bilmodeller sitta på motorns bakre del.
Problem med kamaxeln eller dess givare kan påverka motorns prestanda negativt. Här är några varningstecken att hålla utkik efter:
Minskad motoreffekt
Bränslesystemet fungerar inte som det ska
Ovanliga ljud från kamaxelområdet
Synligt slitage eller repor på metallytor
Kamaxelgivare täcks av våra produktnivåer Guld och Silver
Kamaxel täcks av nivåerna Guld, Silver, Brons och Bas